„Adoptarea dietei mediteraneene a prevenit necesitatea tratamentului antidiabetic la aproximativ o treime dintre pacienţi. În plus faţă de abilitatea de a controla eficient glicemia, dieta mediteraneeană scade riscul de boli cardiovasculare, cancer şi deces. Având în vedere că pacienţii cu diabet zaharat tip 2 au un risc dublu de deces faţă de populaţia non-diabetică, aceste potenţiale beneficii sunt foarte încurajatoare.”, a menţionat autorul studiului Dr. Dario Giuliano, profesor de endocrinologie şi boli metabolice la Universitatea Naples (Italia).
Diabetul zaharat tip 2 este una dintre bolile secolului, specialiştii estimând că până în 2025 vor exista circa 380 milioane cazuri la nivel global. Modificarea stilului de viaţă, practicarea frecventă de exerciţii fizice şi adoptarea unei diete adecvate pot preveni diabetul zaharat şi pot chiar reversa boala, dacă aceste măsuri sunt implementate rapid după diagnostic.
Deşi dieta reprezintă un element cheie în managmentul diabetului, există puţine studii care au comparat dietele sărace în grăsimi cu cele sărace în carbohidraţi. Echipa dr. Giuliano a comparat 107 pacienţi aflaţi pe o dietă cu puţine grăsimi cu 108 pacienţi aflaţi pe dietă mediteraneeană. Toţi participanţii la studiu fuseseră recent diagnosticaţi cu DZ tip 2 şi au fost urmăriţi pe o durată de 4 ani. La finalul studiului, dieta mediteraneeană a scăzut cu 37% necesarul de antidiabetice şi a redus IMC (indicele de masă corporală) cu 1,2 puncte (comparativ cu 0,9 în grupul aflat sub o dietă săracă în grăsimi).
„Dieta mediteraneeană este bogată în fructe, legume, arahide, cereale, peşte, ulei de măsline (ca principala sursă de grăsimi mononesaturate) şi vin, şi săracă în carne de pui şi carne roşie. În plus faţă de conţinutul scăzut în carbohidraţi, dieta pare a avea un efect favorabil asupra sensibilităţii la insulină.”, a adăugat dr. Giuliano.
Cheia pentru pacienţii cu diabet este măsurarea atentă a aportului de carbohidraţi. Nu toată lumea poate tolera însă dieta mediteraneeană, de aceea specialiştii recomandă consultarea unui specialist diabetolog şi nutriţionist pentru alcătuirea unui regim individualizat.
Rezultatele studiului au fost publicate în ediţia din septembrie a revistei Annals of Internal Medicine.
